SHK Sportcentrum

Core Stability

Core-stability

Bij sporten komt het vaak voor, dat spieren eenzijdig ontwikkeld zijn. Vaak zijn trainingen gericht op het verbeteren van een bepaalde spiergroep. Wielrenners bijvoorbeeld, zijn voornamelijk bezig met het verbeteren van de beenspieren. Hierdoor komt het regelmatig voor dat sporters last krijgen van de rug, schouders of nek. Dit komt, doordat tijdens trainingen en wedstrijden deze spieren vaak langdurig statisch belast worden. Of wat dacht u van mensen die alleen gefocust  zijn op de borst, schouders, armen en rug. Deze sporters verwaarlozen hun buik en beenspieren en zo ontstaan klachten  in de (onder)rug, heupen en de knieën. Daarom is het in elke sport belangrijk,dat de rompspieren getraind worden, om zo een goede rompstabiliteit te creëren (core-stability). In het verleden werd vaak alleen de buikspieren getraind, dit is niet voldoende. Ook de rug-  en bekkenspieren verdienen aandacht. Dit artikel zal duidelijk maken, waarom core stabiliteit zo belangrijk is.

Wat is stabiliteit nou precies?

De stabiliteit van het gewricht is afhankelijk van drie pijlers:
1) de spieren
2) de botten, ligamenten en gewrichtskapsels
3) het zenuwstelsel (aansturingmechanismen van de spieren).

Core-stability is de  mate, waarin deze drie systemen kunnen samenwerken. Op deze manier kan een gewricht veilig en efficiënt krachten overbrengen. Wanneer dit goed ontwikkeld is, is er sprake van een goede stabiliteit. Echter wanneer dit onvoldoende ontwikkeld is, kan dit op termijn lijden tot blessures. Bovendien zorgt een goede stabiliteit ervoor, dat uit andere spiergroepen, een hoger rendement gehaald kan worden.

Doel core oefeningen
Het uiteindelijke doel van de romptraining is, om de spieren van de romp zo effectief mogelijk te gebruiken. Op deze manier is de positie van de wervelkolom  tijdens diverse krachtinspanningen goed te beheersen. In feite ben je in staat om “klappen”  op te vangen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een schouderduw bij voetbal. Wanneer je core stabiliteit niet goed getraind  is, raak je hierbij uit balans en verlies je het duel.  In feite vormen de spieren onderin de romp, de basis waarop de rest van de rug steunt. Tijdens een inspanning, zijn de spieren onderin de rug constant aangespannen. Daarom worden deze spieren ook gezien, als stabilisatoren van de onderrug. Echter hoeven deze spieren niet heel sterk te zijn, maar moet het uithoudingsvermogen en de coördinatie hiervan goed zijn.

Daarnaast helpt het, de pijn te verminderen bij mensen die al last hebben van hun onderrug door, overbelasting, verkeerde houding of hernia problemen. De spieren die zich bevinden in de middel, zorgen voor een stevig geheel. Dit is te vergelijken met het vroegere, wel bekende korset. Echter maakte het korset van gips, de spieren in de middel alleen maar zwakker. Door het uitvoeren van core-stability training, creëert  u een ijzersterk en blijvend korset. Dit korset helpt u niet alleen om de pijn te verlichten of te laten verdwijnen, maar ook structureel iets te veranderd aan uw probleem. Daarnaast kan een goede stabiliteit helpen tegen hoofdpijn, nekpijn en pijn rondom de bekken en zoals gezegd tegen lage rugklachten.

Conclusie:
–  Rompstabiliteit is een eenvoudige manier om pijnklachten rondom de wervelkolom te voorkomen.
– Als je ‘’core’’ sterk is, kan je ook meer tillen ,wegdrukken of trekken.

 Het trainen van je core gebeurd met je eigen lichaam met eventuele weerstand van buitenaf. Denk hierbij aan het trainen met gewichten.

Pas oefeningen waarbij je, je core gebruikt toe.
Zoals:
Squat
Barbell Lunges
Deadlift
Military Press/ One Arm Dumbell Press
Plank recht en schuin.
Diverse romp oefeningen met een exercise ball.
TRX training.

Diverse zaaltrainingen zoals CX WORX, Pilates en Body Balance zijn speciaal gericht op de ‘’Core’’.