6 tips om van je spierpijn af te komen

6 tips om van je spierpijn af te komen

Spierpijn! Daar is iedereen weleens mee wakker geworden.

Spierpijn ontstaat doordat spieren meer gebruikt worden dan ze gewend zijn. Vaak voel je spierpijn na 24 tot 48 uur. Door de intensieve belasting van je spieren ontstaan een of meerdere kleine scheurtjes in je spiervezels. Daardoor voel je een pijnlijk en verkrampt gevoel in je spieren. Gelukkig is spierpijn vrij onschuldig. Met voldoende rust herstellen je spieren vanzelf weer.  Het nemen van rust en je lichaam zelf de schade te laten herstellen, is de beste manier om van spierpijn af te komen. Maar je kunt het wel een handje helpen. Er zijn aantal dingen die je kunt doen. Lees hieronder enkele tips:

  1. Blijf in beweging.
    Rust houden betekent niet dat je stil moet zitten. Het is namelijk belangrijk om te blijven bewegen ondanks de pijn. Zo blijft de doorspoeling van je spieren op gang. Doe het wel rustig aan! Onze coaches kunnen je adviseren voor een lichte cardio training voor wanneer je last hebt van spierpijn.
  2. Neem een massage
    Gemasseerde spieren raken beter doorbloed, waardoor het pijnlijke gevoel in de spier afneemt.
  3. Maak je spieren warm
    Een warme bad of gebruik een warmte kompres. Door de warmte ontspannen je spieren en geeft verlichting.
  4. Drink voldoende water
    Spieren bestaan 75% uit water. Door een tekort aan water, werken je spieren minder goed. Drink dus voldoende water.
  5. Eet gezond
    Ongezond eten of ongezonde gewoontes zoals roken en/of overmatig koffie drinken vertragen het herstelproces. Onze coaches kunnen je hierbij adviseren indien gewenst.
  6. Doe rek- en strekoefeningen
    Door pijnlijke spieren te rekken, wordt de spanning in de spieren minder. Wil je graag enkele tips? Vraag er dan naar bij onze coaches.
DutchEnglish