Waarom een fitness schema?

Waarom een fitness schema?

Het komt wel veel voor dat mensen geen gebruik maken van een fitness schema. Of ze vinden het overdreven voor iemand die gewoon wat meer wilt bewegen, of ze denken dat ze zonder een plan / schema hun doelen wel zullen bereiken. Toch beidt een schema in beide gevallen meerdere voordelen.

5 voordelen waarom je het wel zou moeten gebruiken

Of je nu een beginnende of gevorderde sporter bent, een fitness schema heeft meerdere voordelen. Hieronder 5 benoemd:

Je stemt je training af op je doelstelling

In een specifiek fitness schema is er een goede selectie gemaakt van oefeningen en trainingsparameters om jouw doelstelling te bereiken. Door zomaar wat gewichten te tillen wordt je wellicht wel wat fitter en sterker, maar met een specifieke aanpak werk je veel gerichter naar je doel.

Je zoekt je grenzen op

Zonder een fitness schema doe je meestal wel wat oefeningen, maar push je jezelf niet hard genoeg om echt vooruitgang te maken. Het gevolg is dat je gezond en fit blijft, maar niet sterker of groter wordt.

Met een fitness schema, zeker gemaakt door onze fitness coaches, ben je meer geneigd om je grenzen op te zoeken en ga je dus veel sneller vooruit.

Je ontdekt je sterktes en zwaktes

Een schema bestaat vaak uit verschillende onderdelen, afhankelijk van jouw doelen. Je zult merken dat sommige oefeningen makkelijker gaan dan anderen. Op die manier ontdek je waar je goed in bent en waar je nog extra aan kunt werken.

Door op een slimme manier je fitness schema aan te passen na tijd en je zwakke schakels weg te werken, is het mogelijk om enorme sprongen voorwaarts te maken.

Een fitness schema werkt motiverend

Een fitness schema geeft je een houvast. Het is een leidraad die je door je trainingen heen coacht. Het helpt je niet alleen met je lange termijn doel, maar geeft je ook een doel tijdens je training. Je weet dat je X aantal oefeningen moet afwerken. Als je alle oefeningen gedaan hebt, dan voel je je echt voldaan!

Een fitness schema voorkomt overtraining en blessures

Last, but not least is het voorkomen van overtraining en blessures. Een fitness schema zorgt ervoor dat je niet te traag vooruit gaat, maar ook niet te snel. Een verstandig plan last de nodige rustmomenten in zodat je ook optimaal kunt herstellen. Een goed herstel is essentieel om je spieren te laten groeien en sterker te worden. En het voorkomt dus overtraining en blessures

Heb je zelf nog geen fitness schema? Zeker als je net begint te sporten in onze fitness ruimte, is het wel een aanrader! Vraag een van onze fitness coaches om voor jou een fitness schema op maat te maken. Geef duidelijk jouw doelen aan en de frequentie van het sporten. Onze fitness coach zal je daarin ook adviseren, indien gewenst. Jouw fitness schema kan voor jou op papier klaar liggen of via de app. Dit is afhankelijk van wat je zelf prettiger vindt. 

DutchEnglish