Traplopen: een training voor je hart

Traplopen: een training voor je hart

Wist je dat traplopen hartstikke goed is voor je hart? Nee? Misschien is dat vanaf nu dan wel een reden om wat vaker voor de trap te kiezen. In dit artikel vertellen wij je over een onderzoek naar het verband van je gezondheid en traplopen.

Onderzoek: een inspanningstest

Een cardioloog uit Spanje, Jesús Peteiro, ging op zoek naar een makkelijke manier om de gezondheid van zijn patiënten in te schatten. Hiervoor onderzocht hij of er een verband is tussen hoe actief mensen dagelijks zijn en de resultaten uit het laboratorium. Jesús Peteiro onderzocht in totaal de gegevens van 165 mensen, die een inspanningstest deden. De inspanningstest gebeurt vaak op een fiets, maar in dit geval op een loopband. Ongeveer een kwartier na deze inspanning moesten de mensen vier trappen van ongeveer 14 treden beklimmen. Snel en zonder te stoppen, maar ook zonder te rennen. De tijd die het kosten, noteerde hij. Deze resultaten analyseerde hij vervolgens om het te vergelijken met de resultaten van de inspanningstest.

In Nederland kun je ook doorverwezen worden voor zo’n inspanningstest. Dat gebeurt bij klachten zoals pijn op de borst of kortademigheid. Tijdens een inspanning wordt er dan een hartfilmpje gemaakt. Het hart moet namelijk hard aan het werk om eventuele afwijkingen te kunnen waarnemen. Vervolgens worden de resultaten vergeleken met metingen in rust. Als er alleen afwijkingen te zien zijn tijdens de inspanning, dan kan er sprake zijn van een vernauwing van de kransslagader. Een verminderde hartfunctie is aan te duiden, als er continue een afwijking te zien is.

De resultaten

De Spaanse dokter drukte de uitslag van de loopbandtest uit in MET-waarde. MET staat voor metabool equivalent, dit is een meeteenheid. Het geeft het verbruik van zuurstof per kilogram lichaamsgewicht per minuut aan. Dat houdt in dat het aangeeft hoeveel energie je nodig hebt bij een inspanning vergeleken met de energie die je verbruikt in rust. Eén MET is je ruststofwisseling, oftewel de hoeveelheid energie wanneer je rustig op de bank zit. Wandelen heeft een MET-waarde van ongeveer 2,5. Een zware activiteit zoals touwtje springen krijgt een score van 10. De schaal loopt tot en met 18.

Sommige patiënten uit eerder genoemde onderzoek deden er minder dan 45 seconden over om de vier trappen te beklimmen. Zij behaalden een scoren van 9 of 10 MET. Degenen die meer dan 1,5 uur minuut nodig hadden, haalden minder dan MET-waarde 8. Meer dan de helft van de mensen die meer dan 1,5 minuut nodig hadden, vertoonde ook afwijkingen tijdens het lopen op de loopband. Van de mensen die de trap sneller opliepen, had een derde afwijkingen op de loopband.

Conclusie van Peteiro

De cardioloog concludeerde hieruit dat je met deze traptest je gezondheid kunt inschatten. Minder dan een minuut voor 60 treden is goed. Meer dan 1,5 minuut is niet zo goed en reden om op zoek te gaan naar de oorzaak hiervan.

Ben je benieuwd naar hoe snel jij de trap kunt beklimmen? In onze fitness ruimte vind je een stairclimber (bij de cardio). Probeer het zelf eens uit tijdens je volgende bezoek aan onze sportschool. Als je hulp nodig hebt, vraag deze gerust aan een van onze Fitness coaches.

DutchEnglish