Tips voor soepele gewrichten

Tips voor soepele gewrichten

Rust roest en dat geldt zeker ook voor onze gewrichten. Net als spierkracht is de soepelheid en flexibiliteit van de gewrichten iets wat je moet onderhouden. Het goede nieuws is dus dat je het kan trainen. Stretchen kan natuurlijk ook, maar wij geven enkele – heel wat andere – tips die je kunt toepassen.

Passief stretchen

Stretchen is en blijft een goede manier om leniger te worden en je soepele gewrichten terug te winnen. Bovendien werkt het erg ontspannend en kan je het dus vaak doen. Zo kan je bijvoorbeeld ’s avonds voor de tv nog wat extra stretchen. Dat kost geen extra tijd en je zult er goed van slapen.

Er is helaas ook een maar bij deze tip. Van stretchen wordt je wellicht leniger, maar je gewrichten worden er niet sterker van. En het effect van passief stretchen verdwijnt ook weer snel, als je dit niet combineert met krachtoefeningen.

Doe mobiliteitsoefeningen

Het verschil tussen mobiliteitsoefeningen en klassieke stretchoefeningen, is dat je bij een mobiliteitsoefening ook kracht gebruikt.

Een goed voorbeeld is de Jefferson Curl, waarbij je je rugspieren niet alleen stretcht, maar tegelijk ook sterker maakt in die positie.

Dit kan een goede aanvulling of vervanging zijn van de passieve stretchoefeningen. Dit type oefeningen kost je wel energie en is dus onderdeel van een echte training.

Kies functionele krachtoefeningen

Als je sterker wil worden, dan moet je natuurlijk wel oefeningen doen die je spieren flink uitdagen. Een oefening zoals de squat is daar een goed voorbeeld van. Maar ook voor je mobiliteit kan je beter kiezen voor een alternatief zoals de Bulgarian split squat. Je traint er ook enorm veel kracht mee, en veel meer mobiliteit. En in plaats van te werken met toestellen, kies je beter voor vrije gewichten.

Kies een functionele zithouding

Minder zitten zou ook een goede tip zijn. Maar het feit is, dat we sowieso veel uren al zittend doorbrengen per dag. Dat betekent echter niet dat je altijd recht op een stoel moet zitten. Je kan ook eens in kniezit zitten. Of oefen een tijdje op de diepe squat houding, totdat je comfortabel kan eten aan een lage tafel in die houding. Een andere optie is om een boek te lezen op je buik, zij of in welke positie dan ook.

Doe ademhalingsoefeningen

Stress brengt je lichaam in de fight or flight stand. Hierdoor komen je spieren onder spanning staan en word je minder mobiel. Rustige ademhalingsoefeningen om te ontspannen laten het lichaam toe om de spanningen los te laten.

Neem magnesium voor soepele gewrichten

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam. Het is ook nodig voor het kunnen ontspannen van de spieren. Het wordt zelfs het natuurlijke antidepressiva genoemd. Raadpleeg altijd eerst je huisarts om te bepalen of dit supplement voor jou aan te raden is.

DutchEnglish