Sportdoelen stellen én bereiken:

Sportdoelen stellen én bereiken:

Wil je graag afvallen, spiermassa kweken of fit worden, maar vind je het lastig om het sporten vol te houden? Begin dan direct met het formuleren van jouw sportdoel(en). Wetenschappelijk onderzoek wijst namelijk uit dat sportdoelen stellen tot betere resultaten leidt. Wij geven je enkele tips om jouw sportdoelen wel te bereiken!

Tip 1: Bepaal jouw sportdoel en zet deze op papier

Je hebt waarschijnlijk al wel eens nagedacht over jouw sportdoelen. Je leest dit artikel immers niet voor niets! We raden het je zeker aan om de voornemens, die je in je hoofd hebt, op papier te zetten.  Wanneer je dit doet, kun je beter inschatten of dit daadwerkelijk is wat je wilt bereiken en of het niet te hoog gegrepen is. Wat wil jij met het sporten bereiken?

Afvallen

Wil je met het sporten afvallen? Naast gezonde voeding helpt sporten om overtollige kilo’s kwijt te raken. Zorg dat je dagelijks minimaal een half uur beweegt met een matige tot zware intensiteit. Niet alleen cardio is een goede manier om kilo’s kwijt te raken, maar ook krachttraining doet wonderen. Het stimuleert je lichaam om vet om te zetten in spiermassa. Bijkomend voordeel is dat je je stofwisseling activeert, zodat je ook in rust meer calorieën verbrand.

Spieren kweken

Meer spiermassa, mooie lichaamsvormen en sterker worden. Zie je dat wel zitten? Krachttraining helpt je om deze sportdoelen te bereiken. De meest effectieve workouts bestaan uit samengestelde oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk traint. Denk bij zo’n samengestelde oefening bijvoorbeeld aan de squat, lunge of de plank, waarmee je naast je buikspieren ook je rug-, bil- en beenspieren traint.

Fit worden

Wil je juist fit voelen? Een mooi sportdoel! Door meer te bewegen ga je je gezonder en beter in je vel voelen. Net als bij de andere sportdoelen is het belangrijk om een sport te kiezen, die je leuk vindt. Op die manier houd je het sporten beter vol en voel je je elke week een beetje fitter.

Tip 2: Bedenk hoe je jouw sportdoel(en) gaat bereiken

Je weet nu wat je wilt bereiken. Nu is het belangrijk om op te schrijven hoe je dit gaat bereiken. Zonder actie immers geen reactie! Bedenk welke sportactiviteiten jou gaan helpen om jouw sportdoelen te bereiken. Belangrijk is om activiteiten te kiezen die bij je passen.

Krijg je stress van als je alleen al aan hardlopen denkt? Dan is dit zeker geen activiteit die jou gaat helpen om af te vallen. Krachttraining met evt. enkele cardio oefeningen is dan wellicht meer jouw ding. Het is goed om meerdere activiteiten op te schrijven. RPM, Bodypump, Shaolin Kempo. Dit zijn slechts enkele activiteiten, die mogelijk zijn bij onze sportschool.

Tip 3: Stel een concreet einddoel

Nu je weet wat je wilt bereiken en hoe, is het tijd om jouw sportdoel concreet te gaan maken. Wanneer wil je jouw einddoel bereikt hebben? En hoe weet je eigenlijk of je jouw einddoel bereikt hebt? Wil je afvallen, bepaal dan niet alleen hoeveel je wilt afvallen maar ook wanneer je dit bereikt wilt hebben Het is belangrijk dat je jouw sportdoelen SMART formuleert. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Wanneer je jouw sportdoel aan het SMART-principe voldoet, dan ben je klaar om de volgende stap te zetten.

Tip 4: Zorg ervoor dat je sportdoelen realistisch zijn

Bij het stellen van sportdoelen is een belangrijke regel dat je zorgt dat de doelen realistisch zijn. Het is ook immers de ‘R’ uit het Smart-principe. We zien helaas vaak verkeerd gaan, daarom noteren we dit ook nog apart als tip. Kies doelen die haalbaar zijn en die passen bij jouw persoonlijke situatie. Niets is zo demotiverend als een gevoel van falen. Zeker in het begin van het sporten.

Tip 5: Verschil tussen proces- en prestatiedoelen

Belangrijk is om het verschil te kennen tussen procesdoelen en prestatiesdoelen. Een procesdoel focust zich op een proces, zoals twee keer per week sporten bijvoorbeeld. Een prestatiedoel focust zich juist op een bepaalde prestatie die je naarmate de tijd verstrijkt kunt behalen, zoals 10 kilo afvlalen.

Tip 6: Knip je doel op in week- en maanddoelen

Heb je een realistisch einddoel gesteld? Stap 2 is om je doel op te knippen in tussendoelen, zoals week- en maanddoelen. Wil je bijvoorbeeld in een half jaar tijd 10 kilo kwijt te zijn? Bepaal dan hoeveel kilo je per week / maand wilt kwijtraken en wat je daarvoor gaat doen. Hoe concreter hoe beter.

Tip 7: Maak een planning

Een realistische planning is een goede stap naar succes. Nu je weet hoeveel kilo je maandelijks wilt afvallen en middels welke sportactiviteiten je dit sportdoel gaat behalen, wordt het tijd om een planning te maken. Wil je twee keer per week gaan sproten? Doe je dit liever ’s ochtends, ’s middags of ’s avonds? Ga je alleen of met een vriend(in)? Wanneer je hier van tevoren over nadenkt en hier in je agenda tijd voor vrij maakt, dan zul je merken dat het sporten beter vol te houden is.

Tip 8: Motivatie om sportdoelen te behalen

Kun je wel een extra steuntje in je rug gebruiken bij het behalen van jouw sportdoelen? Een kleine beloning voor jouw effort is best op z’n plaats. Beloon je zelf bijvoorbeeld na het bereiken van een tussendoel. Is er iets wat je heel graag wilt hebben? Dat kan dan een mooie beloning zijn na een maand goed trainen. Daarnaast is het voldane gevoel na het behalen van sportdoel(en) voor veel mensen al een beloning op zich. Vergeet niet om hier bij stil te staan!

Als je deze 8 tips / stappen doorloopt, dan ben je al super goed op weg naar het behalen van jouw sportdoel(en)!  

Kies je voor krachttraining/Cardio (Fitness)? Dan kunnen onze fitness coaches een fitnessschema op maat maken. Ga in gesprek zodra jij je doelen hebt bepaald.

DutchEnglish