Spiertrekkingen: oorzaken en oplossingen

Spiertrekkingen: oorzaken en oplossingen

Een spiertrekking (of fasciculatie) kan ontzettend irritant zijn. Zeker wanneer je er langere tijd last van hebt. De meeste spiertrekkingen zijn onschuldig, toch is het en seintje van het lichaam die je serieus moet nemen. Deze week leggen wij uit wat de oorzaak kan zijn van spiertrekking, hoe je er vanaf komt en ook hoe je spiertrekkingen kan voorkomen.

Wat zijn spiertrekkingen?

Spiertrekkingen zijn samentrekkingen van spieren. Zonder dat je die spier gebruikt of beweegt. Je spieren bestaan namelijk uit vezels. De zenuwen die de vezels aansturen zorgen ervoor dat de spiervezels samentrekken ofwel trillen.

In het geval van een trekkend ooglid is ere en probleem met de zenuw naar het ooglid. Er ontstaat eigenlijk een soort kortsluiting. Vervolgens krijgen de spieren rond je ooglid steeds schokjes. En die zorgen ervoor dat je ooglid trilt.  Bij de armen en benen is er sprake van een irritatie van de zenuw. Of de zoutbalans is niet in orde. Je lichaam heeft zouten nodig om de signalen van de zenuw naar de spieren te brengen. Heb je die niet, dan ontstaat er ook een soort van kortsluiting.

Spiertrekkingen kunnen overigens overal in het lichaam voorkomen. Ze komen het meest voor in de armen, benen en het ooglid. Je voelt ze niet alleen, maar je kunt het ook zien. Je ziet dan onder de huid iets kloppen.

Mogelijke oorzaken van spiertrekkingen

Er zijn diverse oorzaken van spiertrekkingen. We noemen hieronder veelvoorkomende oorzaken:

Cafeïne

Veel koffie of andere levensmiddelen met cafeïne kunnen spieren in het hele lichaam laten trillen.

Vermoeidheid

Na een zware training kunnen spieren helemaal verzuurd zijn. Dat kan leiden tot spiertrekkingen. Overigens kan dit ook gebeuren na bijvoorbeeld een dagje in tuin werken. Dit uit zich meestal in spiertrekkingen in de armen en benen.

Stress en angst

Stress en angst kunnen spieren in je hele lichaam laten trillen. Dit noemen we dan een zenuwtrek. Meestal uit zich dit pas na een lange periode van stress. Op het moment dat je wat minder stress hebt, kan een spier die je onbewust al die tijd aanspande gaan trekken.

Nicotine

Roken kan de oorzaak zijn van spiertrekkingen, met name in de benen.

Magnesiumtekort

Verschillende tekorten kunnen spiertrekkingen veroorzaken. Magnesium is daar een van. Het kan ook liggen aan een tekort aan vitamine D, vitamine B of Calcium.

Denk je een tekort aan magnesium te hebben? Voeg dan bananen, amandelen en spinazie toe aan je eetpatroon.

Slaaptekort

Naast de vermoeidheid na een training, kan ook vermoeidheid door langdurig slaaptekort de oorzaak zijn. Je hersenen zijn dan niet meer goed in staat om signalen naar de rest van je lichaam te sturen. Soms zitten daar dan verkeerde signalen bij die je spieren laten trekken.

Medicijnen

Sommige medicijnen hebben spiertrekkingen als bijwerking. Deze spiertrekkingen komen voor in de handen, armen of benen.

Hoe voorkom ik spiertrekkingen?

Soms ontkom je er niet aan. Het kan gewoon een keertje gebeuren. Maar je kunt wel rekening houden met een aantal dingen, zodat de kans op spiertrekkingen kleiner wordt. Na het lezen van de oorzaken heb je waarschijnlijk al een goed idee van wat je kunt doen.

Eet gevarieerd

Een goed eetpatroon waarin je gezond en gevarieerd eet. In een gevarieerd dieet komen tekorten amper voor. Dus ook tekorten die zorgen voor spiertrekkingen. Eet vers fruit en verse groenten. Zorg voor gezonde vetten en proteïne. En volkoren producten voor het binnenkrijgen van koolhydraten voor energie.

Minder cafeïne en nicotine

Stop met roken en matig de hoeveelheid cafeïne. Drink bijvoorbeeld geen vier kopjes koffie per dag, maar slechts twee kopjes. Drink deze bij voorkeur in de ochtend. Probeer ook te minderen met roken.

Rust

Weet je dat veel stress hebt? Of dat er veel leuke spannende dingen gaan gebeuren? Probeer dan gedurende de dag oefeningen te doen, die je even tot rust brengen. Al is dit maar voor een minuut. Denk bijvoorbeeld aan onze Body & Mind– of Pilates lessen, of probeer eens ademhalingsoefeningen.

Dit kan ook helpen om beter te slapen. Heb je problemen met voldoende te slapen? Probeer daar dan aandacht aan te besteden. Ga een half uurtje eerder naar bed en breidt dat verder uit als dat kan.

Voor de fanatieke sporters: rust is ook belangrijk! Zorg dat je spieren voldoende rust krijgen!

Het verschil met spierkrampen en spasmen

Je kunt spiertrekkingen ook verwarren met spierkramp of spasmen. Het is wel degelijk wat anders. Een spierkramp is een plotselinge spierverkorting van een enkele spier of spiergroep. De spier(en) voelt ineens hard aan en doet pijn. Deze krampen komen vaak voor. Je kunt een kramp oplossen door de spier te rekken of te masseren. Spierkrampen kunnen veroorzaakt worden door onder andere verzuring en oververmoeidheid.

Spierspasmen zijn ook pijnlijk. Deze komen en gaan sneller dan krampen, maar houden ook langere tijd aan. Spasmen komen vaak voor in de heupen en rug.

DutchEnglish