De belangrijkste voordelen van sporten

De belangrijkste voordelen van sporten

Vaak nemen mensen zich voor om te beginnen met sporten en houden het helaas niet altijd lang vol. De motivatie neemt af, de resultaten zijn niet snel genoeg of je loopt een blessure op vanwege beginnersfouten. Om je te helpen over de eerste hobbels heen te komen, zetten we in dit bericht de voordelen van sporten nogmaals eens voor je op een rij. Heb je moeite om jezelf te overtuigen om van de bank te komen en naar onze sportschool te komen? Misschien dat onderstaande redenen je kunnen overhalen om te (blijven) sporten.

Motivatie om te sporten

De beste manier om te blijven sporten is om je te focussen op de voordelen ervan. Je wilt wellicht nu liever op de bank blijven liggen en ontspannen, maar denk eens aan hoe veel gezonder je je morgen voelt als je wel in beweging bent gekomen! Zodra je eenmaal de smaak te pakken hebt, resultaten ziet en je steeds beter in je vel gaat zitten, is de kans groot dat de sportieve levensstijl een gewoonte wordt. Ongeacht of je wilt afvallen of juist wilt aankomen, het is en blijft een feit dat sporten vele gezondheidsvoordelen hebben.

De voordelen van sporten

De belangrijkste voordelen van sporten zijn eigenlijk samen te vatten:

  • Het is goed voor je fysieke gezondheid
  • Daarnaast is het ook goed voor je mentale gezondheid

Sporten zorgt voor een gezond leven

Sporten is niet alleen goed als je wilt afvallen, maar je algemene fysieke gezondheid gaat er flink op vooruit. Wat maakt sporten nu zo gezond?

Je hart wordt sterker

Een belangrijke plus voor je gezondheid is dat iedere vorm van sport je hart sterker en gezonder maakt. In een tijd waar hart- en vaatziekten de meest voorkomende doodsoorzaak zijn, is dat zeker geen overbodige luxe.

Dat sporten goed voor je hart is, heeft verschillende redenen. Om te beginnen is het hart simpelweg een spier, die sterker wordt als hij vaker hard moet worden. Ook verlaagt sporten de cholesterolwaarden in het bloed, een risicofactor voor hartaandoeningen. Tenslotte neemt de kans op bloedklontenringen ook nog eens flink af.

Je immuunsysteem verbetert

Wanneer je regelmatig sport, is je lichaam beter in staat om bacteriën en virussen het hoofd te bieden. Dat betekent dat het bekende wintergriepje een stuk minder kans maakt om je daadwerkelijk in bed te houden.

Natuurlijk helpt ook de verbeterde nachtrust, die je van sporten krijgt, enorm om ziektes buiten de deur te houden. Beginnen met sporten kan je immuunsysteem dus op meerdere punten versterken

Je gewicht verandert

Zowel afvallen als aankomen zijn goed te doen als je op de juiste manier sport. Onze fitness coaches kunnen je hierin ook begeleiden.

Als je wilt afvallen, kun je lekker veel calorieën verbranden met cardio training en met krachttraining is het mogelijk om een snellere stofwisseling te krijgen. Hierdoor verbrandt je lichaam meer calorieën en val je dus sneller af. Bovendien zorgt krachttraining tijdens het afvallen dat je er strak en gezond uitziet zodra je het overtollige vet kwijt bent.

Als je echter wilt aankomen en spiermassa wilt opbouwen, kun je met krachttraining het gespierde lichaam van je dromen bereiken. Cardio training kan nuttig zijn om je conditie te verbeteren.

Sporten maakt je gelukkig

Je lichaam wordt niet alleen sterker en gezonder, je zult na een tijdje merken dat je er mentaal ook op vooruit gaat. Sporten heeft namelijk ook veel mentale voordelen. Waar kun je dan bijvoorbeeld aan denken?

Je krijgt meer zelfvertrouwen

Door de te sporten stimuleer je je eigen zelfvertrouwen enorm. Je bent sterker en daarom durf je eerder vanuit te gaan dat je zelf je zaakjes wel voor elkaar krijgt. Ook is het natuurlijk lekker om te weten dat je je trainingsroutine gewoon vol weet te houden! Bovendien zie je iedere keer dat je in de spiegel kijkt dat je lichaam verandert.

Een lichaam waar je hard voor gewerkt hebt, is het allermooiste lichaam dat er is!

Je wordt blij van beweging

Als je intensief beweegt, komt het stofje endorfine vrij. Dit stofje zorgt ervoor dat je vrolijker en relaxter wordt. Hoe regelmatig je sport, hoe beter die endorfine productie op gang komt. Kortom: buffel je toch echt even door die eerste work-outs heen. Na een paar keer zal die voldoende achteraf steeds meer gaan voelen.

Je krijgt meer energie

Aan het eind van je work-out ben je natuurlijk flink uitgeput, maar uiteindelijk krijg je wel meer energie van sporten. Dat ligt aan meerdere processen die bij het bewegen in gang worden gezet. Zo worden je hersenen harder aan het werk gezet, waardoor je achteraf helderder voelt en productiever bent. Ook je spijsvertering gaat harder werken, waardoor je opnieuw meer energie krijgt.

Tenslotte slaap je ook beter als je regelmatig sport. Ook dat zorgt ervoor dat je overdag wakkerder bent en meer voor elkaar krijgt. Bovendien is een goede nachtrust een uitstekende manier om je vrolijker en gelukkiger te gaan voelen

De voordelen van krachttraining

Bovenstaande voordelen gelden eigenlijk wel voor alle soorten lichaamsbeweging. Daarnaast heeft krachttraining zelf ook nog een aantal specifieke voordelen, die je bij cardio minder hebt. Ook deze hebben wij onder elkaar gezet voor je:

Je zit strakker in je vel

Het wegwerken van overtollig vet is voor veel mensen toch wel dé reden om te beginnen met fitness. De eerste keus is dan gek genoeg vaak cardio. En ja, daarmee verbrand je een hoop calorieën – maar krachttraining zorgt dat je lichaam veel meer vorm krijgt. Als je het vet eenmaal kwijt begint te raken, voorkomt dat een ‘skinny fat’ figuur.

Kortom, wil je strak in je vel zitten en je lichaam mooie rondingen of spiercontouren meegeven? Dan is het zeker de moeite waard om flink wat krachttraining te doen bij het afvallen.

Sterk blijven in het dagelijks leven

Naarmate we ouder worden neemt de kracht in onze spieren steeds verder af. Mensen die helemaal niet trainen hebben tegen de tijd dat ze 65 jaar zijn zo’n 30 tot 40 procent van hun kracht verloren. Een deel daarvan is te wijten aan veroudering, maar een deel heeft ook gewoon te maken met een gebrek aan activiteit.

Wanneer je spieren helemaal niet gebruikt, dan verdwijnen ze op den duur. Deze langdurige aftakeling lijkt nu misschien onschuldig, maar toch begint dit al als je midden twintig bent. Als je op je oude dag nog leuk met je kleinkinderen wilt kunnen spelen, is het nu tijd om te beginnen met krachttraining!

Blessures voorkomen

Een andere reden om met fitness is te beginnen is het voorkomen van blessures. Sterke spieren zijn minder blessuregevoelig en geven je meer evenwicht. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat je je enkel verwikt bij andere sporten of alledaagse bezigheden.

Sterke en gezonde botten

Naarmate we ouder worden vermindert de dichtheid van onze botmassa en neemt de kans op osteoporose toe. Osteoporose is een aandoening die gepaard gaat met ernstig verlies van botmassa. Dat leidt tot vele botbreuken.

Fitness kan het verlies van botmassa niet voorkomen, maar wel fors beperken. Sterke spieren en stevige botten gaan samen: hoe meer gewicht je kunt tillen, hoe meer je de botten kan belasten en hoe dikker en dichter je botten worden. Naast lichamelijke beweging zijn je botten overigens ook te versterken door gezonde voeding rijk aan calcium.

Hoe begin ik met sporten?

Ook als je overtuigd bent van de voordelen van sporten, kan het nog steeds moeilijk zijn om de motivatie te vinden om naar de sportschool te gaan. Het belangrijkste antwoord op de vraag ‘hoe begin ik met sporten?’ is: rustig aan! Veel mensen hebben te hoge verwachtingen en gaan veel te fanatiek van start. Dat verhoogt niet alleen het risico op blessures, het is ook bijna een garantie voor teleurstellingen.

Bouw in plaats daarvan liever geleidelijk op en zorg dat je niet te hoge eisen aan jezelf stelt. Op die manier haal je het meeste plezier uit je nieuwe sportroutine. En zo krijg je uiteindelijk ook het beste resultaat!  Onze fitness coaches kunnen je begeleiden en adviseren waar nodig is. Stel dus gerust je vragen!

DutchEnglish