6 Tips die je conditie snel helpen opbouwen en verbeteren

6 Tips die je conditie snel helpen opbouwen en verbeteren

Tip #1: Loop niet te hard van stapel

Pak het dus rustig op. Heb niet gelijk te hoge verwachtingen, dit kan je alleen maar tegenwerken in de toekomst en is in het begin ook een te zware belasting voor je ongetrainde lichaam. Door dingen rustig op te bouwen, kun je het langer volhouden en hou je de motivatie er langer in. Een gewoonte zit gemiddeld pas in je systeem na twee maanden.

Tip #2: Zorg voor regelmaat

Wanneer je de trainingen langzaam opbouwt, krijg je ook meer regelmaat in je trainingen om je conditie op te bouwen. Als je twee vaste dagen in de week uitkiest om te sporten, dan is het makkelijker om hier een gewoonte van te maken.

Op deze manier hoef je niet op de dag zelf te beslissen of je wilt gaan sporten of niet. De kans is veel groter dat je het sporten zult uitstellen tot het einde van de week, om het vervolgens helemaal niet meer te doen omdat blijkt dat het niet uitkomt met je andere afspraken.

Tip #3: Pas je voedingsgewoonten aan

De staat van je conditie geeft aan hoe fit je bent. En de beste manier om echt fit te worden is door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Sporten is belangrijk, maar een gezond eetpatroon is net zo belangrijk. Dit zou eigenlijk je basis moeten vormen.

Om gezond te worden, kun je dus het beste bij je voeding beginnen. Dit is tenslotte de brandstof die je in je lichaam stopt, die je vervolgens weer nodig hebt om te gaan sporten. En sporten wordt een stuk leuker en makkelijker wanneer jij je lichaam voorziet van de juiste brandstof.

Tip #4: Neem genoeg rust tussendoor

De kans is groot dat je sporten niet bepaald leuk vindt. Dat is precies de reden waarom je al een lange tijd stil hebt gezeten.

Nu jij besloten hebt om je conditie op te bouwen, moet je een aantal keer in de week gaan trainen. Dit zorgt immers voor het beste resultaat. Wat de meeste mensen vervolgens doen is het volgende: “Maandag-en dinsdagavond heb ik niks te doen? Dan zorg ik er voor dat ik deze twee dagen pak om mijn conditie op te bouwen.”

  • Je loopt niet te hard van stapel
  • Je sport consequent op dezelfde dagen

Maar je maakt het je lichaam wel extra moeilijk door twee dagen achter elkaar voluit te gaan sporten.

Het is vele malen beter om je conditie op te bouwen door je trainingen over de week te verspreiden. Zo kun je goed herstellen van je eerste training om uit je tweede training weer het maximale te kunnen halen.

Tip #5: Doe aan hoge intensiteit interval training

HIIT blijkt uit onderzoek net zo effectief of zelfs effectiever te zijn voor het opbouwen van conditie in vergelijking met duurtraining.

Deze training kenmerkt zich door een afwisseling van korte maar krachtige momenten van inspanning afgewisseld door nog kortere momenten van ontspanning. Reguliere cardio kenmerkt zich door het rennen of lopen op een consistent tempo gedurende een lange periode.

Maar wat veel mensen vergeten, is dat HIIT daarnaast nog veel meer voordelen heeft in vergelijking met een duurtraining. Zo blijkt HIIT:

  • Voor meer spieropbouw te zorgen
  • Voor meer vetverlies te zorgen.
  • Minder tijd in beslag te nemen.

Tip #6: Maak gebruik van een applicatie

Je wilt beginnen met het opbouwen van je conditie. Als je geen teamsport kiest en voor jezelf wilt gaan trainen dan is de kans groot dat je niet weet hoe je dit allemaal moet doen in je eentje…Voor bijna alle denkbare categorieën zijn er apps beschikbaar.

Health apps

Een goed voedingspatroon is de sleutel tot een gezonder leven en uiteindelijk een betere conditie. Je kunt met de juiste voedingsstoffen je lichaam van de juiste brandstof voorzien waardoor je sportprestaties zullen verbeteren. Maar het is natuurlijk wel handig, dat je alles wat je eet kunt bijhouden.

In de Virtuagym Voeding app zijn er verschillende functies beschikbaar. Je kunt hier ook je voeding bijhouden, producten scannen en voedingsschema’s opvragen. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Vraag hier dan naar bij een van onze coaches.

DutchEnglish