• Welke plantaardige melksoort is het beste voor je?

    Amandelmelk, kokosmelk, sojamelk… Zie jij door de bomen het bos nog?

    Steeds meer mensen kiezen voor een andere melksoort dan koeienmelk. Waren deze varianten eerst alleen nog in de biologische toko’s te koop, tegenwoordig hebben ze een prominente plek in het supermarktschap. Maar welk effect hebben deze verschillende (plantaardige) melksoorten en wat zijn de voordelen en nadelen? We zetten de feiten op een rijtje.

    Amandelmelk

    Voordelen

    Voor iedereen die op de lijn let: ongezoete amandelmelk bevat slechts 30 calorieën per glas – dit is nog minder dan een glas magere melk. Amandelmelk is van zichzelf al vrij zoet.

    Nadelen

    Deze melkvariant bevat maar weinig eiwitten: 1 gram per 250ml.

    Sojamelk

    Voordelen

    Sojamelk bevat de meeste eiwitten van alle zuivelvrije opties – ongeveer 7 gram per glas. De Mississippi State University ontdekte daarnaast dat het ziektebestrijdende bestanddelen (isoflavonen) bevat.

    Nadelen

    Soja bevat fyto-oestrogenen, plantaardige hormonen die (op de lange termijn) kunnen zorgen voor een verminderde testosteronaanmaak. Overigens moet je hiervoor wel meer dan vier glazen (of een liter) per dag drinken. Pas ook op met toegevoegde suikers. De vanillevariant van sojamelk bevat 15gr per glas.

    Kokosmelk

    Voordelen

    Het bevat veel gezonde vetten. De vetzuren zouden je schildklierfunctie ondersteunen en zo je stofwisseling positief kunnen beïnvloeden. Ook vind je veel vitaminen, ijzer en vezels in kokosmelk.

    Nadelen

    Let op: er is vaak veel suiker aan de blikken/pakken kokosmelk toegevoegd.

     

    Geitenmelk

    Voordelen

    Geitenmelk bevat meer calcium nog dan koemelk én meer magnesium, wat goed is voor je weerstand. Ook voor mensen met een lactose-intolerantie is geitenmelk een uitkomst.

    Nadelen

    Het is vetter en bevat meer calorieën dan koemelk. Ook bevat het minder vitamine B en seleen, dat schadelijke stoffen in je lichaam zou tegengaan.

    Hennepmelk

    Voordelen

    Hennepmelk is een goede bron van proteïne, vitamine A, foliumzuur en gezonde vetten (omega-3). Het is dus een goede optie voor vegetariërs en mensen met een lactose-intolerantie.

    Nadelen

    Het raakt snel over datum. Bovendien is het lastig te vinden in andere landen.

    Rijstmelk

    Voordelen

    Zeker wanneer je een zuivel-, noten- of soja-allergie hebt, is rijstmelk een goede optie. De meeste rijstmelkvarianten zijn verrijkt met vitamine D, calcium en vitamine B12. Rijstmelk is van nature glutenvrij.

    Nadelen

    Rijstmelk bevat geen eiwitten .Daarnaast bevatten de meeste producten op rijstbasis kleine hoeveelheden giftige stoffen. De Mississippi State University ontdekte dat rijstmelk sporen van schadelijk arsenicum bevat – meer dan de Environmental Protection Agency (EPA) in drinkwater toestaat.