• De tijd van goede voornemens komt er weer aan….

    De tijd van de goede voornemens komt er weer aan.

    Na oud en nieuw is iedereen vaak vol goede moed om naar de sportschool te gaan. Hoewel wij deze goede voornemens volledig supporten, kan de drukte in de gym in januari je workout nogal in de weg staan. Vraag je je af hoe je alsnog het meeste uit je workout kunt halen tijdens de januari-gekte? We hebben tips.

    1. Varieer tussen de cardio-apparaten

    Niets vervelender dan wanneer je jezelf uit bed hebt gesleept om een rondje cardio op de loopband te gaan doen, en alle loopbanden vol zijn. Nu kun je natuurlijk even afwachten tot er een vrij komt, terwijl je ondertussen vast begint wat stretches om je spieren op te warmen. Heb je hier geen tijd (of geduld) voor? Probeer dan eens een andere vorm van cardio. De loopband is vaak een makkelijke keuze, maar fietsen, roeien of crossen is ook ontzettend effectief.

    2. Zorg altijd voor een plan B

    Als je een trainingsschema volgt waarbij je apparaten op een bepaalde volgorde moet gebruiken, is het bijna onvermijdelijk dat dit voor frustratie gaat zorgen in een drukke sportschool. Zorg daarom altijd voor een plan B. Verwerk meerdere opties voor apparaten in je schema, en wees flexibel in de volgorde. Zo kun je een ander apparaat kiezen, mocht degene die je eigenlijk wilde gebruiken vol zijn. Hier bespaar je jezelf heel veel tijd en irritatie mee.

    3. Check wat de drukste uren zijn bij jouw sportschool

    Vraag bij de balie even na wat de drukste tijden zijn en probeer deze zoveel mogelijk te vermijden. Dat is natuurlijk niet altijd mogelijk, grote kans dat je overdag gewoon druk bent, maar in het weekend is het bijvoorbeeld ook vaak rustiger in de sportschool. Probeer dan wat tijd vrij te maken voor een workout.

    4. Begin met HIIT-workouts

    High intensity interval training is ideaal wanneer je het liefst zo snel mogelijk weer uit de sportschool wilt zijn. Daarnaast zijn ze ook super effectief! Het fijne aan HIIT-workouts is ook dat je er vaak weinig of niets voor nodig hebt; de meeste HIIT-oefeningen zijn gefocust op lichaamsgewicht. Wanneer alle apparaten vol zijn kun je gewoon met een yogamatje een rustig plekje opzoeken en je workout knallen.

    5. Stap uit je comfortzone

    Gebruik de drukte als een kans om nieuwe oefeningen uit te proberen. Want ja, ook het apparaat dat eruitziet als een martelwerktuig kan heel effectief zijn. De ingewikkelde apparaten worden minder vaak gebruikt, dus grote kans dat die nog wel vrij zijn in de drukte. Dus switch up je standaard routine, misschien ontdek je wel een nieuwe favoriete oefening.

    6. De feestdagen eraf trainen

    Onderzoek onder mensen uit Duitsland en de Verenigde Staten laat zien dat mensen gemiddeld 0.6-0.8 kilogram aankomen rond Kerst en Oud en Nieuw. Hoewel  dit geen schokkende hoeveelheid is, zou het wel erg zonde zijn wanneer je na de feestdagen deze extra kilo’s zou vasthouden. Begin het jaar daarom goed, en begin met sporten!

    7. Je gaat je zowel lichamelijk als geestelijk beter voelen

    Ondanks dat de feestdagen erg gezellig zijn, brengen deze dagen, en de bijbehorende verplichtingen, vaak ook stress met zich mee. Gelukkig hebben we steeds meer aanwijzingen dat sporten, of gewoon lekker lichamelijk actief bezig zijn, verband houdt met een betere lichamelijke- en geestelijke gezondheid. Ga deze stress dus direct in januari te lijf!

    8. Nieuwe contacten

    Beginnen met sporten is niet alleen goed voor lichaam en geest. Door te beginnen met sporten leer je ook veel nieuwe mensen kennen. Januari is hiervoor bij uitstek een mooie periode, aangezien veel mensen beginnen met sporten. Je hebt dus meteen iets overeenkomstig om over te praten. Wie weet zit er zelfs een nieuwe vriend(in) of liefde tussen!

    9. De zomer komt er weer aan!

    Hoewel het nu nog ver weg lijkt, komt gelukkig de zomer weer dichterbij en hopen we natuurlijk allemaal op flink wat zonneschijn. Hierbij hoort kortere kleding en door al in januari te beginnen met sporten zorg je ervoor dat je zonder al te veel moeite zomer klaar bent.