• BBBB

    De BBBB-training is een spierverstevigende en houdingverbeterende workout voor Buik, Billen, Borst, en Benen. Je werkt op het ritme van de muziek. Er wordt niet gesprongen (als je wilt wel tijdens de intensieve BBBB van dinsdagavond).  Het is een prima training voor jong en ouder, om mee te beginnen als je nog geen sportervaring hebt. Als BBBB gecombineerd wordt met Body Step (zie rooster), dan step je 35 minuten en doe je 25 minuten BBBB-oefeningen.

    Het accent bij BBBB ligt vooral op de Buik-, Bil-, Been- en Borstspieren, die stevig aangepakt worden in deze enigszins dynamische lesvorm. De les begint met een korte warming-up met basis Aerobic- en Steps passen. Na de warming-up, volgen staande oefeningen zoals door de knieën zakken (squats en lunges), gevolgd door grondoefeningen. Bij de oefeningen wordt regelmatig gewerkt met dumbbells, dynabands of elastieken. In een BBBB-workout train je ook je spieruithoudingsvermogen.

  • Body Attack

    Body Attack is intensief ritmisch bewegen op muziek, waarbij we werken met opzwepende muziek met een hoog tempo. Het is een spetterende workout volgens het Les Mills-systeem. Een echte calorieverbrander.

    Tijdens deze workout wordt intensief gesprongen en gejogd, waarbij gewerkt wordt aan de conditie van hart en longen en het spieruithoudingsvermogen. De workout is voor iedereen goed te volgen, omdat de pasjes niet moeilijk zijn en er opties gegeven worden wanneer de conditie nog niet optimaal is. Je doet ook buik- en andere spierverstevigende oefeningen.

  • Body Balance

    In onze jachtige samenleving hebben veel mensen behoefte aan een stukje ontstressing. Body Balance is combinatie van Yoga, Tai Chi en Pilates. De workout zorgt ervoor dat jij kracht opbouwt en daarbij een gevoel van rust en kalmte krijgt.

    Lesonderdelen zijn: gecontroleerd ademhalen, flexibiliteit, statische kracht, concentratie en meditatie, zonder dat het zweverig is. Integendeel: het is een zeer dynamische workout waarin flink doorgewerkt wordt met oefeningen die je pas na enige oefening goed onder de knie zult hebben. Veel elementen komen regelmatig terug in de trainingen.

  • Body Pump

    Body Pump is een workout waarbij de nadruk ligt op spierversteviging en spieruithoudingsvermogen. De training is goed voor je houding en je wordt er snel strakker van. Body Pump betekent niet ‘kilo’s stapelen’, maar juist veel herhalingen maken. Je kunt aan de stangen gewichten van 1 tot 10 kilo schuiven.

    Tijdens de workout gebruik je een barbell (stang) met daarop twee schijven (vanaf 1 kilo) naar keuze. Daarmee worden allerlei oefeningen uitgevoerd. De les is geschikt voor zowel vrouwen, mannen,  beginners en gevorderden, omdat je het zo zwaar kan maken als je zelf wilt. Het is een super effectieve workout zonder pasjes. Je staat stil en je ligt op een step of op de grond.

  • Body Step

    Bij Body Step wordt gebruik gemaakt van een speciaal bankje, de step (op hoogte instelbaar). Je stapt (of springt) op en af de step op de maat van de muziek, in een choreografie die duidelijk aangeleerd wordt.

    Body Step is conditietraining voor alle niveaus. Het versterkt het hart- longsysteem, de been- en bilspieren en zorgt voor maar liefst 30% snellere vetverbranding over het gehele lichaam. SHK verzorgt Body Step soms in combinatie met een BBBB-training; 30-35 minuten steppen en 25 minuten oefeningen voor het bovenlichaam en buik. Iedere training eindigt met buikspieroefeningen. Kom je niet goed mee met de stepspassen? Doe dan eerst ervaring op in een gewone BBBB-training. Je kunt op ieder moment instappen bij Body Step.

  • Buikspierkwartier

    Per week wordt 22 keer een uitdagend buikspierkwartier gegeven in de fitnessruimte. Iedereen die zich voor een fitnesstraining heeft ingecheckt, kan meedoen. Buikspieren spelen een grote rol in het stabilliseren van je rug. Sterke buikspieren zorgen voor een betere houding.

  • Body Shape 55+/Seniorenfitness/Switching

    Overzicht Senioren Body Shape 55+ / Seniorenfitness tot 85 jaar/ Switching 40+ 55+ 15+

    De afwisselende en gezellige Senioren Body shape 55+ training met allerlei oefeningen en attributen is op maandagochtend in de zaal beneden.
    Er wordt eerst een warming up gegeven op "gouwe ouwe" muziek waarna met allerlei attributen gewerkt wordt aan spieruithouding, kracht en lenigheid. Aan het eind volgt een welverdiende cool down met rekoefeningen.

    Senioren Fitness (tot 85 jaar) vindt op dinsdag en donderdagochtend plaats in de hele fitnessruimte. Ieder traint op zijn / haar eigen niveau en kan gebruik maken van de gehele fitnessruimte. Er is extra aandacht voor blessure preventie, persoonlijke beperkingen en hersteltraining. Ook zijn er gezamenlijke oefeningen met onder andere de oefenballen.
    Switching 40+. Deze groepstraining is op woensdagavond start met een warming-up van 10 minuten op de maat van de muziek in een zaal beneden of op cardioapparatuur in de fitnessruimte. Daarna wordt afwisselende de kracht-, en conditietraining training vervolgd op makkelijk instelbare apparaten op eigen niveau in het cardio-, en switching gedeelte in de fitnesszaal. (zie verder bij Switching). Deze training is bijna altijd vol en er moet voor gereserveerd worden.
    Switching 55+. Dezelfde training is er ook voor 55+ ers op maandagochtend (vol) en op woensdagochtend. Op woensdagochtend is nog volop plaats. Maandagochtend kan alleen op aanvraag.
    Switching 15+ (alle leeftijden) is op donderdagavond en vindt alleen plaats in het cardio-, en  switching gedeelte in de fitnessruimte.

  • FitKid & Jeugdfitness

    FitKid (10 t/m 12 jaar)
    FitKid is een leuke, uitdagende en vooral gevarieerde training voor kinderen van 10 t/m 12 jaar. De trainingsonderdelen worden in speelse vorm gegeven, zodat de kids veel plezier hebben. Ondertussen werken ze wel aan hun CLUKS (Coördinatie, Lenigheid, Uithoudingsvermogen, Kracht, Snelheid). 2 Tot 3 keer per jaar worden de kinderen getest op de CLUKS-onderdelen. Hierdoor kunnen u en de kids zelf zien of ze vooruitgang boeken. Tijdens FitKid wordt de basis gelegd voor een goede lichaamshouding en een goede tiltechniek, waar ze op latere leeftijd profijt van hebben. FitKid wordt iedere maandag van 16.30 tot 17.45 uur gegeven door een gediplomeerd docent.

    Jeugdfitness (13 t/m 15 jaar)
    Net als bij FitKid wordt ook bij Jeugdfitness met de CLUKS gewerkt. Maar er is meer; tijdens Jeugdfitness wordt de jeugd klaargestoomd om zelfstandig te gaan trainen in de fitnessruimte wanneer ze de leeftijd van 15, 16 jaar bereiken. Ze krijgen alle basisoefeningen aangeleerd. De nadruk licht op lichte gewichten en de juiste houding. Ook wordt er op de cardio-apparatuur getraind. Verder wordt er in de grote aerobicszaal of de circuitruimte aan conditie, spel, basis-fitness en indoor cycling gedaan. Respect voor elkaar en veiligheid staan voorop. De deelnemers worden 2 tot 3 keer per jaar op hun CLUKS getest. Jeugdfitness wordt iedere vrijdag van 16.45 tot 18.00 uur gegeven door een gediplomeerd docent.

    Geen les tijdens de schoolvakanties (de contributie is hierop aangepast)

  • Fitness / Cardio / TRX / Bosu

    SHK heeft een fitnessruimte van 800 m² met 150 trainingstoestellen, 50 cardioapparaten, veel cableracks, bankjes en dumbbells, grote tv-schermen en een goed klimaatbeheersingssysteem. SHK is bijna energieneutraal.

    Fitnesstraining wordt 76 uur per week onder begeleiding gegeven en kan door iedereen worden gedaan. Je krijgt een intake en een persoonlijk trainingsschema. Ook hersteltraining is mogelijk. Je wordt van fitness echt niet zomaar heel breed, tenzij je dat natuurlijk zelf wilt. Wij praten liever over houdingverbetering, spierversteviging en conditietraining voor het hele lichaam. De sfeer is  al 20 jaar ontspannen en sociaal. SHK kent geen zware bodybuilding. Heren trainen met shirts met mouwtjes. Een maatje meer of minder en jong en oud; iedereen traint op zijn eigen niveau.

    De mogelijkheden:

    1. Afvallen, vertpercentage verlagen
    2. Rug preventietraining
    3. Spiermassa kweken
    4. Hersteltraining na ziekte, blessures of hart- en vaatziekten (werkt ook preventief)
    5. Sportspecifiek trainen
    6. 55+ training (onze oudste deelnemer is 82 jaar)
    7. Blessure preventie en rugtraining
    8. Conditieverbetering op de cardioapparaten
    9. Gratis opmeten van vetpercentage
    10. Gratis fitheidtest
    11. Gratis instaptraject op afspraak met een trainer
    12. Gratis persoonlijk op maat gemaakt trainingsschema
    13. BBBB-training voor dames
    14. Bosubal- en TRX-training
    15. Trainen met een fysiotherapeut

    Er zijn altijd meedenkende en goed gecertificeerde trainers aanwezig om je te kunnen begeleiden.

  • GRIT Strength

    GRIT Strength is een intensieve 30-minuten durende intervaltraining met max. 15 personen, waarbij je de grote spiergroepen en je conditie behoorlijk aanpakt met gebruik van halters, gewichten en een step. Je hartslag gaat hierbij flink omhoog. Je verbrandt enorm veel calorieën en je metabolisme wordt voor langere duur verhoogd. We werken met een reserveringssysteem voor een vaste plek op de deelnemerslijst of een losse training als de groep niet vol is.

    De zaal is vroeg open i.v.m. het verzamelen van de materialen; kom dus op tijd!

    Deze onderdelen komen aan bod:

    • We beginnen direct met een stevige, versnelde warming-up die je hartslag snel omhoog brengt.
    • Je metabolisme (verbranding) stijgt, wanneer je de step, barbell en de losse schijven pakt om je grote spiergroepen te trainen door middel van een reeks samengestelde oefeningen zoals springende lunges en squats, pushups gevolgd door omhoog springen en explosieve fitness oefeningen etc.
    • Breng jezelf naar een piek in je trainingszone door een afwisselende combinatie van kracht- en conditieoefeningen. Hierna volgen enkele zware krachtoefeningen voor het boven- en onderlichaam.
    • Elke keer als je hartslag piekt, zul je door moeten bikkelen om de laatste loodjes van een oefening te volbrengen. Kun je even niet meer? Dan stop je een paar seconden en ga je weer direct verder op de top van je kunnen.
    • We doen een stapje terug en we trainen de rug- en buikspieren met de core trainingstrack. Dit is ook meteen je cooling-down.
    • Dan zijn we klaar; tijd om je vochtbalans op peil te brengen en te stretchen. En vergeet jezelf niet te feliciteren met het volbrengen van GRIT Strength.

    Wanneer geen GRIT Strength?

    • Als je zwanger bent, hartklachten, obesitas, artrose, reuma, fibromyalgie, een hoge bloeddruk of een hernia hebt.
    • Heb je wat last van je gewrichten zoals polsen, knieën of rug? Dan kun je beter eerst een andere groepstraining doen of gericht aan fitness met een herstelschema beginnen. Heb je daarna geen blessure’s meer, dan kun je wel GRIT proberen. Raadpleeg bij twijfel je arts of fysiotherapeut
  • Hersteltraining

    Het is belangrijk contact op te nemen met uw huisarts wanneer u merkt dat u iets mankeert. Wanneer bekend is wat u mankeert, kunt u wellicht uw herstel bevorderen door middel van een verantwoorde training. SHK biedt u deze mogelijkheid zonder dat u er extra voor hoeft te betalen.

    Ook kunt u contact opnemen met fysiotherapeut Mans Bergman, die aan SHK is verbonden. U kunt door hem behandeld worden, apart met hem revalideren in een zaal of revalideren met hem in de fitnessruimte. Wij kunnen ook contact leggen met uw behandelaar of u kunt tijdelijk met uw eigen, of onze fysiotherapeut bij ons aan de slag.

    U kunt ook geholpen zijn als u traint volgens het persoonlijke trainingsschema wat na een intakegesprek door de goed opgeleide SHK-fitnesstrainers voor iedereen op maat gemaakt wordt. Tijdens de openingstijden staat er altijd deskundige begeleiding voor u klaar; u kunt hiervoor een afspraak maken. Om u na een revalidatieperiode in een ziekenhuis, bij een fysiotherapeut of een kliniek te kunnen helpen, is het belangrijk dat er meer uitgebreide intake gedaan wordt. U kunt ons hiervoor bellen of mailen. Het is belangrijk dat u de benodigde medische gegevens meeneemt en ons vertelt wat u al aan revalidatie gedaan heeft. Medicijngebruik kan een rol spelen.

  • Pilates

    Pilates is een rustige, doch intensieve trainingsvorm die voor iedereen toegankelijk is. Je doet veel grondoefeningen.  Voor mensen met rug-, nek-, bekkenklachten of houdingproblematiek kan Pilates een ondersteuning zijn in het herstel.  Overleg zo nodig vooraf met je arts, je fysiotherapeut of onze docent. Pilates is ook geschikt als preventie voor lichamelijke ongemakken.

    Er wordt getraind met een actieve holle rug, want om een stevige onderrug te creëren moet je de diepe rugspieren inschakelen. Je leert met eenvoudige combinaties van bewegingen de hele spierketen aan te voelen en die steeds zwaarder te trainen. Kracht, lenigheid en stabiliteit worden verbeterd. Je traint voor sterke en soepele spieren en je krijgt meer energie. Pilates gaat uit van de natuurlijke fysiologische ademhaling. Er klinkt rustige muziek.

  • RPM indoor cycling

    Beleef de uitdagende en nooit saaie RPM fietssensatie.  RPM indoor cycling wordt 12x per week gegeven op de nieuwste Body Bikes met display, waarop je o.a. je trapvermogen in wattage, trapsnelheid en hartslag leest. Je kunt trainen op je eigen niveau; dus de weerstand wegdraaien wanneer je wilt en blijven zitten als je niet wilt staan. De zaal is speciaal verlicht en er is een goede klimaatbeheersing.

    RPM is geschikt voor iedereen die mag fietsen. Het is de ideale manier om veel calorieën te verbranden en het hart- longsysteem te stimuleren. De voordelen: gezondere en sterkere vaatwanden, soepele en sterke gewrichten, verlaging van de bloeddruk en de cholesterolspiegel, verbetering van de zuurstof opname capaciteit, verbranden van vet en het stimuleren van de stofwisseling.Mensen die moeten revalideren, kunnen bij RPM zittend, met minimale belasting (eventueel met hartslagmeter), hun hersteltraining doen.

  • Shaolin Kempo

    kempo-logo-nw-300x300Shaolin Kempo is een Chinese vechtsport en is geschikt voor zowel dames als heren, jongens en meisjes. Shaolin Kempo is herkenbaar aan de korte kapachtige-, maar ook aan de lange sierlijke bewegingen. Het is wereldwijd bekend om het snel en effectief kunnen uitschakelen van een tegenstander. Kempo kent zowel aanvallende als verdedigende technieken, plus je wordt er lenig van en je kracht en conditie verbeteren snel. Onderdeel van Kempo is het ju-jitsu systeem, dat erop gericht is om jezelf te kunnen verdedigen zonder veel kracht te gebruiken. SHK is er voor beginners en gevorderden en deelnemers zijn al jaren lang Nederlands kampioen. SHK heeft ook Europese- en wereldbekers in de wacht gesleept.  Shaolin Kempo bij SHK staat voor het aanleren van een goede techniek in een sociale-, maar stevig trainende groep. De trainingen worden verzorgd door 2 sifu’s met een 4e dan. De leeftijd varieërt van ± 18 tot 45 jaar. SHK Sportcentrum is aangesloten bij de Shaolin Kempobond en neemt ook deel aan wedstrijden in de regio.  Iedereen kiest zelf of men daaraan meedoet. Voor 18+ duurt de traning minimaal 1,5 uur.

    Er zijn ook jeugdgroepen vanaf 8 jaar. Bijvoorbeeld voor verlegen kinderen of kinderen die hun energie niet in banen kunnen leiden of een minder goede conditie hebben, is deze trainingsvorm een groot succes! Deze training duurt 1 uur en wordt verzorgd door een erkende trainer met veel ervaring en een assistent. Tijdens de jeugdtraining is er ook tijd voor een speelse aanpak, vermengd met humor en een fijn onderling contact.

    De trainingen bestaan uit een pittige conditiegedeelte, gevolgd door een techniekblok. Ook wordt er semi contact gespard (vechten met hand- en scheenbeschermers). Boven- en onderlichaam worden ieder voor 50% getraind. De spieren worden langdurig gerekt; je wordt dus leniger.

    Mail voor extra informatie naar info@shksportcentrum.nl.

  • Switching 15+ 40+ 55+

    Fitness is nooit meer saai met deze dynamische en motiverende groepsfitness training. Je warmt eerst op in een aparte zaal op de benedenverdieping of op cardioapparatuur in de fitnessruimte. Je blijft daarna in de fitnessruimte en traint in een cirkel op een aparte lijn makkelijk in te stellen apparaten. Je stapt er zo in. Je draait om de anderhalve minuut door naar een volgend apparaat om een andere spiergroep te trainen. Op de cardioapparaten train je langer. Er worden ook gezamenlijke oefeningen gedaan met oefenballen en allerlei andere materialen, afgestemd op de groepjes deelnemers. Na de training volgt een welverdiende cool down met stretch oefeningen.
    Switching 15+: donderdagavond.
    Switching 40+: woensdagavond.
    Switching 55+: maandagochtend.

  • TRX Suspension trainer

    Bij SHK kun je 76 uur per week begeleid TRX trainen. TRX Suspension training is dé revolutie op het gebied van fitnesstraining. De TRX is een nylon koord met daaraan verstelbare handgrepen. Je kunt de oefeningen staand, zittend, liggend en hangend uitvoeren op je eigen niveau. Het is een unieke vorm van fitness en geschikt voor iedereen. Je doet tijdens een TRX-training beroep op kracht en stabiliteit in de core, in de vorm van Kinetic Chain Movement. Je traint de spieren in ketens, waarbij de buik en de onderrug de kern van de beweging vormen. Je kunt elke gewenste spiergroep optimaal trainen.

  • XCOre

    De XCORE® Workout is een explosieve training met maximaal resultaat voor een strak en sterk lichaam op de allerbeste muziek. Je maakt gebruik van een aluminium buis gevuld met grit. Deze buis (de XCORE-trainer®) geeft aan het begin en het einde van iedere beweging een aanvullende belasting op de spier- en bindweefselstructuren van het hele lichaam. Dit effect wordt ‘reactive impact’ genoemd en is dé manier om je core-spieren te trainen. Een XCORE Workout® duurt slechts 50 minuten en daarvan wordt iedere minuut maximaal benut. De XCORE Workout® is kort, effectief, simpel, dynamisch en intensief en absoluut veilig voor het lichaam om te doen. Alle grote spiergroepen worden optimaal getraind.

  • Yoga

    Yoga betekent letterlijk verbinden met jezelf. Door sommige houdingen die nog lastig uit te voeren zijn, voel je je blokkades. Door je te verbinden met je adem, kun je die blokkades letterlijk weg ademen en kan de energie in je lichaam vrijer gaan stromen. Daardoor kunnen lastige houdingen ineens beter aanvoelen en voel jij je prettiger in je lichaam. Ook komen er in de les verschillende ademhalingsoefeningen aan de orde, die je in het dagelijkse leven kunt gebruiken om te ontspannen of kracht op te doen. Onze yogatrainingen zijn voor iedereen toegankelijk, lenig of niet lenig; iedereen op z’n eigen niveau.

    De Yoga-vorm die bij SHK wordt gegeven is Hatha Yoga. Bij deze vorm gaan yogahoudingen vloeiend in elkaar over, maar is er ook ruimte voor het bewust voelen en sturen van de ademhaling. Aan het einde van de les is het tijd voor ontspanning, waarbij het lichaam al het voorgaande kan verwerken en zich dieper kan ontspannen. Neem vooral warme kleding mee en misschien een extra handdoek om op te rollen onder je hoofd.

    Waarin verschilt Yoga met de Body Balance workouts? Alle houdingen en bewegingen van de Body Balance komen uit de Yoga, maar in de Body Balance wordt ook Pilates en Tai Chi verwerkt. De muziek is bij Yoga wat meer op de achtergrond aanwezig, waardoor er meer aandacht besteed kan worden aan techniek. Een goede techniek verbetert de lichaamshouding en het lichaamsbewustzijn.

  • Zumba

    Je kunt je letterlijk ‘in shape’ dansen dankzij de leukste fitnesshype sinds jaren: de Zumba Fitness Party.

    Een Zumba workout is als een feest met vaak high energy Latin danspassen en het bewegen van je lichaam op het ritme van de muziek. We  dansen ook op wereldmuziek (bijvoorbeeld Afrikaans, Flamenco, Belly’s, Hip Hop etc.)

    Een Zumba workout heeft de resultaten van een fitnesstraining:

    • Veel calorieverbranding
    • Verbeterde conditie van het hart- longsysteem
    • Verbetering van spierkracht- en spieruithoudingsvermogen
    • Verbeterde stofwisseling

    Zumba richt zich op precies de juiste zones van het lichaam: de taille, dijen, billen, benen, rug, schouders en de bovenarmen. Kortom: het is een total body workout met aandacht voor kracht- en uithoudingsvermogen. Het belangrijkste van Zumba: het is leuk en swingend om te doen. Jong, oud, een maatje meer of minder; iedereen traint op zijn eigen niveau.

  • ZwangerFit®

    Speciaal voor zwangeren en pas bevallen vrouwen biedt SHK ZwangerFit® trainingen aan. Zo is er ZwangerFit® Zwangerschap (voor zwangeren), ZwangerFit® MoederFit (voor pas bevallen vrouwen), ZwangerFit® Circuit (voor zwangeren en pas bevallen vrouwen), ZwangerFit® BabyFit (voor moeders met hun baby) en ZwangerFit® Coaching, waarin allerlei onderwerpen aan bod komen met betrekking tot de zwangerschap en de periode daarna.

    Met uitzondering van ZwangerFit® Coaching zijn het actieve lessen. In de meeste lessen wordt er in de zaal getraind met klein oefenmateriaal zoals een grote en kleine zachte bal, elastieken of een kettlebell. Bij ZwangerFit® Circuit traint men op apparaten in een speciaal daarvoor ingerichte zaal.

    De trainingen zullen worden verzorgd door Dianne Sissing, zij is bevoegd fysiotherapeute, gecertificeerd YVLO-ZwangerFit® trainer/coach, is BIG geregistreerd en heeft jarenlange ervaring met het geven van deze trainingen.