• Zo zorg je voor meer energie in de herfst

    Zo zorg je voor meer energie in de herfst!

    Het is koud, nat en eerder donker. Voor veel mensen de tijd waarin ze nou niet bepaald overstromen van levenslust. Vier van de tien Nederlanders voelen zich in de donkere en koude maanden moe en minder energiek dan in de warmte en het licht van de zomer. Het Vitamine Informatie Bureau geeft vijf tips om vol energie de herfst door te komen.

    1. Beweeg je fit!

    Probeer in ieder geval vijf dagen in de week een half uur te bewegen. Intensief sporten mag, maar een wandeling maken of op de fiets naar het werk of naar school telt ook. Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan, waardoor je je energiek voelt: je eigen doping, absoluut legaal!

    2. Bespaar energie

    Na het ingaan van de wintertijd zijn veel mensen een tijdje van slag. De wintertijd-jetlag duurt meestal een paar dagen. Ben je gewend aan de wintertijd, zorg dan voor regelmaat. Dat klinkt saai, maar uit onderzoek blijkt namelijk dat routinematige activiteiten 10x minder mentale energie kosten dan niet-routinematige activiteiten. Je bespaart zo energie.

    3. Zorg voor voldoende vitamines

    Vermoeidheid en irritatie liggen in de donkere dagen op de loer. Drie B-vitamines lijken te helpen in de strijd daartegen. Vitamine B1 bijvoorbeeld, maar ook vitamine B2 en B6 lijken de stemming positief te kunnen beïnvloeden. Deze B-vitamines komen volop voor in een evenwichtige en gevarieerde voeding. Eet daarom gezond en denk vooral aan volkorenproducten en aan magere vleessoorten, kaas of melkproducten. Vooral bij een actieve levensstijl kan een dagelijkse multivitamine helpen om te zorgen voor voldoende energie in je lichaam.

    4. Kies voor gezond eten!

    Probeer iedere dag voldoende basisvoedingsmiddelen binnen te krijgen. Kies zo min mogelijk voor tussendoortjes die veel suiker en of vet bevatten. Dit zijn voedingsmiddelen die je geen waardevolle stoffen leveren, maar wel veel calorieën: verkeerde energie dus. Kies liever voor herfstgroente of vitamine-smoothies. Daarvan krijg je juist energie en ze zijn nog goed voor je weerstand ook!

     5. Voldoende licht

    In de herfst en de winter maak je geen vitamine D meer aan. Je moet het dus hebben van de voorraad die je in de zomer hebt aangemaakt. Niet iedereen is het in de zomer gelukt om voldoende buiten te zijn. Dan kan aanvulling zinvol zijn.

    Extra informatie

    Het is erg moeilijk om te onthouden waar al die vitamines voor dienen en waarin je ze kan terugvinden. Voor wie toch graag een geheugensteuntje heeft, geven we hier een handig overzicht van de belangrijkste vitamines en hun bronnen.

    Vitamine A

    Goed voor weerstand, gezichtsvermogen, huid, tandvlees, haar
    Vind je in boter, melk, vis

     

    Vitamine B Complex (B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12)

    Goed voor weerstand, zenuwstelsel, spijsvertering, energieniveau, spieren
    Vind je in vlees, zuivel, noten, granen, groenten, fruit

     

    Vitamine C

    Goed voor weerstand, energieniveau, antioxidant
    Vind je in groenten, fruit, aardappelen

     

    Vitamine D

    Goed voor tanden en botten, opname van calcium en fosfor uit de voeding
    Vind je in zonlicht, vette vis

     

    Vitamine E

    Goed voor weerstand, antioxidant, nodig bij aanmaak van rode bloedcellen en spierweefsel
    Vind je in granen, noten, zaden, groenten, fruit, plantaardige olie

     

    Vitamine K

    Goed voor bloedstolling, botweefsel aanmaak
    Vind je in groene bladgroenten, fruit, vlees, zuivel